L’Ajuntament fa front als reptes evidenciats arran de la pandèmia amb mesures alineades amb les recomanacions del Consell de Ciutat

El govern municipal ha impulsat, durant els darrers anys mesures de millora per donar resposta als reptes sorgits durant la pandèmia de la Covid.

Carrers de Barcelona
10/03/2025 - 16:35 h - Participació Ajuntament de Barcelona

El govern municipal ha impulsat, durant els darrers anys mesures de millora per donar resposta als reptes sorgits durant la pandèmia de la Covid. Es tracta de polítiques que van en línia amb les recomanacions que el Consell de Ciutat va elaborar per pal·liar aquestes mancances, unes propostes incloses en el dictamen sobre la Barcelona Postpandèmia, i que abasten eixos com la salut, les cures, l’habitatge, la mobilitat o la digitalització, entre altres. Després de traslladar les recomanacions i propostes a l’Ajuntament de Barcelona, des del consistori n’han donat resposta a través d’un document de retorn.

Salut i cures

Entre les recomanacions treballades pel Consell de Ciutat, organitzades en diversos eixos, destaquen aquelles relatives a la salut, l’àmbit en què la pandèmia va incidir més. Les recomanacions posen de manifest la necessitat de reforçar els serveis de salut públics de la ciutat; identificar diagnòstics pendents en temps de pandèmia, i implementar mesures per reduir les llistes d’espera, entre altres.

Quant als serveis de cures i atenció a la ciutadania, des del Consell de Ciutat es proposava reforçar l’atenció a persones grans i dependents, i dignificar les condicions laborals de les persones cuidadores. La resposta de l’Ajuntament va en la mateixa línia, i exposa que s’han reforçat els serveis d’atenció a persones dependents i s’han impulsat iniciatives per millorar les condicions laborals de les cuidadores, com el programa Targeta Cuidadora, així com un telèfon i un xat 24 hores de suport emocional.

L’emergència habitacional, agreujada durant la pandèmia

Durant les sessions que va dur a terme el grup de treball, també es va posar sobre la taula la crisi de l’habitatge i com l’emergència habitacional es va agreujar durant aquest període. En aquest àmbit, les recomanacions van des d’ampliar el parc d’habitatge públic i incentivar el lloguer assequible, fins a regular el mercat immobiliari per evitar la gentrificació i l’exclusió residencial.

L’Ajuntament confirma que s’han implementat polítiques per augmentar el nombre d’habitatges públics i assequibles. Des del govern municipal es destaca l’ampliació i renovació del conveni amb grans tenidors com la SAREB o Building Center per a la gestió de més de 200 habitatges, així com el conveni amb l’INCASÒL per a la construcció de 1.700 habitatges. Així mateix, l’ajuntament refrenda el seu compromís amb les entitats del sector de l’habitatge cooperatiu amb la cessió d’un solar que permetrà ampliar aquest parc públic. A més, recorda que l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) es troba a ple rendiment en la construcció de nous habitatges públics a la ciutat.

Així mateix, exposen que s’han adoptat mesures per evitar la gentrificació i l’exclusió residencial, assegurant que els barris es mantinguin accessibles per a tots els residents. Des de l’Ajuntament defensen que s’han recuperat 10.101 pisos turístics que hi ha a la ciutat perquè passin a ser d’ús residencial i destaquen la modificació del 30%, que obliga a destinar aquest percentatge a pisos públics en les noves promocions i en les rehabilitacions integrals d’immobles que es facin a Barcelona.

Altres polítiques que materialitzen les recomanacions del Consell

L’Ajuntament de Barcelona ha impulsat altres mesures al voltant de la resta de recomanacions del Consell de Ciutat per millorar les polítiques municipals en àmbits que la pandèmia va evidenciar com a vulnerables: la mobilitat, la digitalització i l’economia social.

El Consell de Ciutat va proposar reduir la contaminació i ampliar les zones de baixes emissions; fomentar el transport públic i, i renaturalitzar la ciutat. L’Ajuntament manifesta que s’ha apostat per la descarbonització de la ciutat a través de l’Acord Climàtic, s’han establert millores a la qualitat i eficiència del transport públic, i s’ha impulsat el Programa d’espais de proximitat i interiors (PEPI), amb 357 actuacions previstes per reaprofitar petits espais oblidats a tots els barris de la ciutat.

També, en un context en el qual es va veure que la digitalització era necessària en molts àmbits, des de l’òrgan de participació van recomanar aplicar mesures per garantir l’accés equitatiu als serveis digitals, per no deixar ningú enrere, i fer més accessibles els tràmits administratius. En aquest cas, el consistori exposa que s’han digitalitzat i simplificat processos per facilitar l’accés als serveis municipals.

Finalment, el grup de treball també va proposar el foment i suport a cooperatives i petites empreses, així com l’impuls de l’economia circular i les iniciatives de consum responsable. En aquest àmbit, el consistori destaca que s’han creat línies d’ajuda específiques per a aquests sectors.